1. Kirjassa
yhdistetään faktaa ja fiktiota
Kaari Utrio: Ruma
kreivitär
Ensimmäinen Utrion kirja, jonka luin. Olen olettanut
Utrion kirjojen olevan tylsiä ja puuduttavia, mutta tämä kirja ainakin oli
erittäin positiivinen yllätys. Pidin valtavan paljon Utrion kirjoitustyylistä
ja tarinan aiheesta. Ehdottomasti haluan lukea lisää Utriota. Kirjassa
yhdistetään fiktiivinen tarina todellisiin paikkoihin, henkilöihin ja
historiaan.
https://lukutoukanluetutsivut.blogspot.com/2022/03/kaari-utrio-ruma-kreivitar.html
2. Kirjassa
jää tai lumi on tärkeässä roolissa
Emily Hawkins:
Lumiprinsessa
Minun piti lukea tähän toinen kirja, mutta se ei ollut
minun makuuni. Tämän aivan mielettömän kauniilla kuvilla varustellun lasten
satukirjan luin lapselleni, ja päätin sijoittaa tähän. Kirjassa prinsessa ei
voi elää muuta kuin kylmän ja jään keskellä, joten muuttaa jäälinnaan lumisen
vuoren huipulle. Kaunis tarina, jossa lumi ja jää on elintärkeää päähenkilölle.
3. Kirja,
jonka tapahtumissa haluaisit olla mukana
Miia Jaakkola: Maa on
vahvojen laulu. Kehrääjät 1
Huikaisevan upea YA-fantasia, jonka sain ennakkoluettavaksi
ja arvosteltavaksi. Tämä kirja oli aivan huikea, juuri sellaista lumoavaa
fantasiaseikkailua, jota haluaisin aina lukea. Ja joissa on aina hienoa
kuvitella seikkailevansa mukana. Valitettavasti olen lukijakunnassani
ilmeisesti vähemmistöä, sillä tämä huikea tarina ei ainakaan vielä ole päässyt
kustantamon julkaistavaksi. Kirjailija päättikin jakaa kirjan ilmaiseksi
kaikkien luettavaksi omilla sivuillaan, suosittelen ottamaan tästä
mahdollisuudesta ilon irti!
https://lukutoukanluetutsivut.blogspot.com/2022/08/miia-jaakkola-maa-on-vahvojen-laulu.html
4. Kirja,
jonka tapahtumissa et itse haluaisi olla mukana
George R. R. Martin:
Jäälohikäärme
Upea kirja, jossa Martinin upea fantasiamaailma on
kirjoitettu lapsentasoisesti, kauniina satuna. Ihan perheen pienin ei taida
rivien välistä paljoakaan ymmärtää, mutta satuna toimii. Aikuiselle lukijalle
taas kirjassa on syvyyttä, niin synkkää kuin kaunistakin. Kirjan tapahtumissa
en haluaisi olla mukana, koska vihaan talvea, lunta ja kylmää… Hrrrr… Pidän
enemmän tulenhehkuisista lohikäärmeistä omissa seikkailuissani!
https://lukutoukanluetutsivut.blogspot.com/2022/08/george-r-r-martin-jaalohikaarme.html
5. Kirjassa
sairastutaan vakavasti
Cecelia Ahern: Sadan
nimen mittainen matka
Kirja on taattua Ahernia parhaimmillaan. Viihde- tai
romantiikkakirjoiksi näitä usein tuomitaan, mutta mielestäni Ahernilla on aivan
omanlaisensa näkökulma maailmaan joka kirjassaan. Tässäkin toimittaja koittaa
kovasti menestyä, mutta kantapään kautta joutuu oppimaan, että jokaisella
ihmisellä on tarina, ja ne kaikki ovat tärkeitä. Kirja on väljällä tulkinnalla
tässä kohdassa, sillä alussa yksi henkilö on kuolemansairas ja lopulta
kuoleekin. Kelpuutan silti omaan haasteeseeni.
https://lukutoukanluetutsivut.blogspot.com/2022/04/cecelia-ahern-sadan-nimen-mittainen.html
6. Kirjan
on kirjoittanut sinulle uusi kirjailija
Karin Alvtegen:
Tuntematon
En harrasta dekkareita, joten tämä oli minulle aivan
uusi tuttavuus. Tämä oli enemmänkin sellainen rikoskertomus kuin dekkari.
Miellän itse dekkarit sellaisiksi salapoliisityylisiksi, joissa vihjeiden ja
johtolankojen perusteella selvitetään rikoksia. Tämä oli enemmänkin
rikosthrilleri. Hyvä kirja kyllä, vaikka ei houkuttele vieläkään lukemaan
dekkareita tai rikoskirjallisuutta lisää.
https://lukutoukanluetutsivut.blogspot.com/2022/04/karin-alvtegen-tuntematon.html
7. Kirja
kertoo ystävyydestä
Salla Simukka: Sisarla.
Seikkailu toisessa maailmassa
Lasten fantasiaseikkailu, jossa joudutaan toiseen
maailmaan ja huisiin seikkailuun. Ei ihan minun makuuni tämä kirja, vaikka
tarina olikin kaunis ja sydäntä särkevä. Lapsille kuitenkin varmasti hyvä,
koskettava ja viihdyttävä.
https://lukutoukanluetutsivut.blogspot.com/2022/04/salla-simukka-sisarla-seikkailu.html
8. Kirjassa
löydetään jotain kadotettua tai sellaiseksi luultua
Nina
George: Uniin eksyneet
Upea, erilainen viihderomaani, jossa leikitään
viihdyttävästi rajatietoudella ja jopa ihan surullisellakin asialla, nimittäin
koomalla. Kirjassa toden totta löydetään paljonkin kadonnutta. Kadonnut isä,
kadonnut poika, kadonnut kumppani, kadonnut sielu… Kirja oli toisaalta kepeä ja
suorastaan hauska, mutta toisaalta erittäin synkkä ja raskas.
https://lukutoukanluetutsivut.blogspot.com/2022/04/nina-george-uniin-eksyneet.html
9. Kirjan
päähenkilö kuuluu etniseen vähemmistöön
Kathryn Stockett: Piiat
Kirjan päähenkilöinä on kaksi tummaihoista piikana
toimivaa naista sekä yksi rikkaan perheen valkoinen tytär. Upea kertomus siitä,
millaista oli tummaihoisten elämä orjuuden lakkauttamisen jälkeen. Kauan
maailmalla kesti sivistyä ja antaa ihmiselle ihmisen arvo, ihon väristä
huolimatta. Todella hyvä ja puhutteleva romaani.
https://lukutoukanluetutsivut.blogspot.com/2022/05/kathryn-stockett-piiat.html
10. Kirjan nimi on mielestäsi tylsä
Lilian Darcy: Tuittupää
tuhkimo
Nimi sinältään ei ole tylsä, mutta romantiikkakirjoissa
nimet ovat aina tympeitä, koska ne paljastavat koko kirjan sisällön. Eli
genressään hyvin tyypillinen nimi, joka kertoo enemmän, kuin loppukirja. Onko
se sitten onnistunut ja hyvä nimi, vai stereotyyppinen ja tylsä.
11. Kirjassa tapahtumia ei kerrota
aikajärjestyksessä
Lucinda Riley: Myrskyn
sisar
Rileyn Seitsemän sisarta -sarjassa kuusi sisarusta
kokoontuu rakkaan adoptioisänsä hautajaisiin ja perinnönjakoon. Perinnöksi isä
jättää tyttärilleen vihjeitä, mistä löytää oikean biologisen sukunsa. Myrskyn
sisaressa Ally päätyy Norjaan, josta löytää musikaalisen sukunsa tarinan ja
vaikka Ally on menettänyt kaksi tärkeää ihmistä elämässään, saa hän myös monta
uutta tärkeää ihmistä tilalle. Kirjassa pompitaan Allyn nykypäivässä sekä suvun
historiallisessa tarinassa.
https://lukutoukanluetutsivut.blogspot.com/2022/11/lucinda-riley-myrskyn-sisar.html
12. Runokirja, joka on julkaistu viimeisen viiden
vuoden aikana
Satu Lantto: Näkymätön.
Matkani masennukseen.
En ole oikein runoihmisiä, en varsinkaan sellaisten
hienojen ja monimutkaisten, taiteellisesti arvostettujen. Tämä runokirja oli
kuitenkin helppolukuisesti ja lähestyttävästi kirjoitettu, enemmänkin mietelmiä
kuin runoja. Ihan viihdyttävä, koskettavakin. Vertaistuellisesti varmasti
toimiva.
https://lukutoukanluetutsivut.blogspot.com/2022/01/satu-lantto-nakymaton-matkani.html
13. Lasten tai nuorten kirja, joka on julkaistu
2000-luvulla
Magdalena Hai: Kolmas
sisar. Royaumen aikakirjat 1.
Hieno, animetyylinen fantasiamaailma, jossa myös
upeasti rakennettu fantasiaseikkailu. Teksti oli kuitenkin mielestäni alkuun
todella vaikeaselkoista ja myöhemmin hieman tylsää. Vaikka teksti ei uponnut,
kokonaisuus oli upea. Nuoret varmasti pitävät, vaikka itse en niin nauttinut.
Noidat ovat kaikki naisia, ja asuvat toisessa ulottuvuudessa. Noitien
valtakunta kuitenkin on epävakaassa tilassa ja nuoret noidat pakenevat maahan.
Ystävyyttä, seikkailua ja moraalisia ongelmia.
https://lukutoukanluetutsivut.blogspot.com/2022/05/magdalena-hai-kolmas-sisar-royaumen.html
14. Kirja kertoo historiallisesta tapahtumasta
Michael P. Spradlin:
Graalin vartija. Nuori temppeliherra
Kirja kertoo nuoresta orvosta Tristanista, joka päätyy
ristinritarien matkaan. Hän joutuu tarinassa keskelle ristiretkiä ja pyhiä sotia.
Seikkailu on huima ja se on kirjoitettu todella hyvin. Googlettelemalla en
äkkiseltään löytänyt, olivatko käydyt taistelut ja ristinritarit todellisia,
mutta ainakin hyvin samankaltaista taistelua samoilla alueilla on käyty, ja
kelpuutan kirjan tähän kohtaan. Upea lukukokemus, joskin ärsyttää vieläkin,
että tarina loppuu kesken ja pitäisi hankkia jatko-osa…
https://lukutoukanluetutsivut.blogspot.com/2022/05/michael-p-spradlin-graalin-vartija.html
15. Kirja käsittelee aihetta, josta haluat tietää
lisää
Izzi Howell: Kissat
tykkää tieteestä
Ja niin tykkään minäkin sekä lapseni. Kirjassa on
paljon lapsentasoisesti kirjoitettuja mielenkiintoisia faktoja maailmasta,
avaruudesta, eläimistä ym. monesta mielenkiintoisesta aiheesta. Hyvä ja
hauskasti tehty tietokirja lapsille.
16. Kirjan luvuilla on nimet
Armas L. Utunen:
satumetsän taikasanat. Ota haltuusi sanojen mahti
Kauniisti kuvitettu ja kivasti kirjoitettu
iltasatukirja, jossa opetetaan lapselle mukavalla tavalla hieman käytöstapoja.
Tärkeitä taikasanoja, kuten kiitos, anteeksi, rakkaus jne.
https://lukutoukanluetutsivut.blogspot.com/2022/07/armas-l-utunen-satumetsan-taikasanat.html
17. Kirja on aiheuttanut julkista keskustelua tai
kohua
Riikka Ala-Harja:
Maihinnousu
Ala-Harjan kirja oli Finlandia-ehdokas, joka aiheutti
kohua siksi, että kirjailijan sisko koki kirjailijan varastaneen hänen lapsensa
sairauskertomuksen. Tästä syntyi keskustelua myös ylipäätään, että kuinka
paljon kirjailijat käyttävät tosielämän ihmisiä ja tarinoita kirjoissaan. Kirja
on koskettava, raastava ja pitää lukijan otteessaan. Oli sitten omaa tai
siskolta lainattua tarinaa, koskettavasti kirjoitettu. https://lukutoukanluetutsivut.blogspot.com/2022/06/riikka-ala-harja-maihinnousu.html
18. Kirjan on kirjoittanut toimittaja
Sinikka ja Tiina Nopola:
Risto Räppääjä ja pakastaja-Elvi
Sinikka Nopola toimi Helsingin Sanomien toimittajana
1979-1985 ja sittemmin tullut tutummaksi pakinoitsijana. Sinikka kuoli 2021,
mutta siihen asti kirjoitti siskonsa kanssa paljon suosittuja ja palkittuja
lasten kirjoja. Risto Räppääjä on seikkailut sarjan lukuisissa kirjoissa,
meilläkin suosittuja kirjoja.
19. Kirjassa on vähintään kolme eri kertojaa
Peter S. Beagle:
Viimeinen yksisarvinen
Vanhaa, romanttista fantasiaa. Enkä tarkoita
rakkausromanttista, vaan tyylilajiltaan romanttista. Kauneutta ja haikeutta
ihannoivaa tekstiä, joka kuitenkin loppujen lopuksi on tylsää… Viimeinen
yksisarvinen on fantasiaseikkailu, jossa kokonainen taikaolentorotu kaipaa
pelastusta ja magia on valloillaan. Kirjassa on kaikkitietävä kertoja, mutta
tarinaa kerrotaan monesta näkökulmasta, joten kelpuutin tähän kohtaan silti.
https://lukutoukanluetutsivut.blogspot.com/2022/11/peter-s-beagle-viimeinen-yksisarvinen.html
20. Kirjan hahmoilla on yliluonnollisia kykyjä
Cressida Cowell:
Taikuuden aika: Noitakuningas herää.
Lasten kirja, jossa seikkaillaan fantasiamaailmassa.
Päähenkilöt ovat velho ja soturi, kaksi eri kansan lasta, ja nämä kansat
vihaavat toisiaan. Silti parivaljakko päätyy yhteen ja joutuu pelastamaan
molemmat kansat. Ei ollut minun makuuni, mutta uskon, että varsinkin poikiin
vetoava lasten romaani. Ja yliluonnollisia kykyjä kirjassa riittää.
https://lukutoukanluetutsivut.blogspot.com/2022/07/cressida-cowell-taikuuden-aika-1.html
21. Kirja
liittyy lapsuuteesi
Liz Braswell:
Syntymättömyyspäivä
Kirjassa Liisa on jo 18-vuotias ja joutuu takaisin
Ihmemaahan. Kirjassa on ihmemaan maagista seikkailua, mutta myös paljon
nykypäiväänkin sopivaa yhteiskunnallista sekä poliittista pohdintaa ja
ristiriitoja. En lapsena lukenut Liisaa ihmemaassa, mutta sen sijaan katsoin
sen lukuisia kertoja Disneyn piirrettynä. Ihmemaa oli se syy, minkä takia
minäkin innostuin kirjojen uusista maailmoista ja ennen kaikkea fantasiasta.
https://lukutoukanluetutsivut.blogspot.com/2022/07/liz-braswell-syntymattomyyspaiva.html
22. Kirja sisältää tekstiviestejä, sähköposteja
tai some-päivityksiä
Sini Helminen: Hurme
Seela käy maailman surkeimmilla tinder-treffeillä.
Seuraavana päivänä Seelalle selviää, että tuo ällö tyyppi oli aineissa ajanut
kolarin ja kuollut. Kaikista kammottavinta on, että tyyppi palaa takaisin
kummittelemaan. Seela tapaa luennoilla myös salaperäisen Hallan, joka pystyy
auttamaan Seelaa epäkuolleiden kanssa toimimisessa ja vie muutoinkin Seelalta
jalat alta. Kirja on nuorten kirja, sateenkaareva ja fantasiasarjan aloitusosa.
Ja sisältää tekstiviestejä/sähköposteja.
https://lukutoukanluetutsivut.blogspot.com/2022/07/sini-helminen-hurme.html
23. Pieni kirja
Markus Hyötyläinen:
Mielenvikaisen muistelmat 2
Tämä on pikemminkin vihko kuin kirja, joten toimii
tähän hyvin. 110 sivua mustaa, räävitöntä huumoria, jossa päihteitä ja sekoilua
riittää. Ensimmäinen osa oli ihan hauska, tämä oli jotensakin toistoa, eikä
oikein enää iskenyt. Nopealukuinen kuitenkin, joten siinähän tuo meni.
https://lukutoukanluetutsivut.blogspot.com/2022/06/markus-hyotylainen-mielenvikaisen.html
24. Kirjan
on kirjoittanut Lähi-idästä kotoisin oleva kirjailija
Diana Alabbadi
(deejuusan): Grey is…
Luin muutaman kappaleen tätä mangaa, ja pidin
piirrustustyylistä, mutta en tarinasta. Päähenkilö on masentunut
muotisuunnittelija, joka tekee hyvää uraa mutta kamppailee mielenterveytensä
kanssa. Tarina oli liian alavireistä ja synkkää makuuni. Tämä varmasti toimii
vertaistuellisena, mutta itse en kaipaa oman työni lisäksi enää yhtään
alavireisyyttä. Työssä kohtaan sitä asiakkaiden kanssa liikaakin. Merkittävää
tässä mangassa on se, että tekijä on ensimmäinen arabialainen mangasarjiksien
tekijä. Taitoa hänellä on, tarina vain ei toiminut minulle.
https://lukutoukanluetutsivut.blogspot.com/2022/08/deejuusan-grey-is.html
25. Kirjan nimessä on ilmansuunta
Neil Gaiman: Pohjoisen
mytologia
Kirjassa Gaiman kirjoittaa selkeästi, ymmärrettävästi
ja aikajärjestyksessä mytologian tarinat. Hän on tehnyt paljon tutkimustyötä
kirjan eteen ja se oli mielestäni niin viihdyttävä kuin opettavakin. Hieman eri
tavaraa, kuin Marvelin elokuvaversiot.
https://lukutoukanluetutsivut.blogspot.com/2022/09/neil-gaiman-pohjoisen-mytologia.html
26. Kirja liittyy kansalaisaktivismiin
1. Cristal
Snow: Penni Pähkinäsydän ja Viluhallan salaisuus
Oih, minä pidän tästä lasten kirjasarjasta todella
paljon ja tämä viimeisin osa oli ehdottomasti tähän mennessä paras! En vielä
omalle lapselleni tohdi lukea, mutta joskus vielä. Koskettava tarina, jossa
Penni joutuu pelastamaan ystävänsä ja kyläläiset. Penni on poliisin aktiivinen
apulainen ja joutuu lopulta selvittämään rikoksen koko kauheudessaan.
https://lukutoukanluetutsivut.blogspot.com/2022/10/cristal-snow-penni-pahkinasydan-ja.html
27. Kirjaa on suositellut toinen lukuhaasteeseen
osallistuva
Lucinda Riley: Seitsemän
sisarta
Sarjan avausosa, joka kertoo Maian tarinan. Maian
sukujuuret sijoittuvat Brasiliaan. Ensimmäisen osan menneisyys-nykyisyys pomppi
todella paljon ja se ärsytti. Toinen osa oli jo vähän tasaisempi, enemmän
mieleeni. Tarina on kuitenkin koskettava ja hyvä! Suosituksia tähän on tullut
Helmetin ryhmässä lukuisia, kuten koko sarjaan. https://lukutoukanluetutsivut.blogspot.com/2022/06/lucinda-riley-seitseman-sisarta.html
28. Kirjan päähenkilö on alaikäinen
J. K. Rowling: Jouluposso
Kirja on kerta kaikkiaan ihastuttava, taattua
Rowlingia Harry Potterin lumolla, vaikka maailma on täysin eri. Kirja sisältää
paljon isoja tunteita ja tärkeitä opetuksia. Myös aikuista miellyttävää tekstiä,
jonka ahmaisin nopeasti. Päähenkilö on nuori poika nimeltään Jack, joka lähtee
pelastamaan rakkainta pehmoaan Hukattujen maasta.
https://lukutoukanluetutsivut.blogspot.com/2022/01/j-k-rowling-jouluposso.html
29. Kirjassa kuvataan hyvää ja pahaa
Angie Sage: Septimus Heap
2. varjo
Nuorten fantasiasarjan toinen osa, jossa nuori velho
joutuu kohtaamaan pahan voimat ja pelastamaan itsensä ja rakkaansa. Pidin
ensimmäisestä osasta todella paljon, mutta toisessa osassa tuntui pientä
piittaamattomuutta ja oikomista. Hyvä kokonaisuus silti.
https://lukutoukanluetutsivut.blogspot.com/2022/07/angie-sage-varjo-septimus-heap-2.html
30. Kirjassa muutetaan uuteen maahan
Cecilia Samartin: Señor
Peregrino
Jamilet on meksikolainen nuori tyttö, joka joutuu
syntymämerkkinsä takia pakenemaan taikauskoisesta kotikylästään. Jamilet lähtee
siskonsa perään ylittäen rajan laittomasti Yhdysvaltoihin. Siellä hän päätyy
työskentelemään hullujen huoneelle ja päätyy hoitamaan miestä, joka on varsin
mielenkiintoinen uusi tuttavuus. Kirja on ajatuksia herättävä ja koskettava.
https://lukutoukanluetutsivut.blogspot.com/2022/06/cecilia-samartin-senor-peregrino.html
31. Kirjassa on jotain sinulle tärkeää
Oskari Manninen &
Koitto Körkkö: Sanat ilman ääntä
Autistisen nuoren pojan kirjoittamia koskettavia
runoja yksinäisyydestä, erilaisuudesta ja myös kauneudesta sekä toivosta.
Koskettava, silmiä avaava runoteos, joka tuli itselläni lähelle. Yksinäisyys ja
erilaisuus ovat olleet iso osa elämääni ja siksi myös nykyään iso voimavarani,
minulle siis tärkeää.
https://lukutoukanluetutsivut.blogspot.com/2022/11/oskari-manninen-sanat-ilman-aanta.html
32. Kirjassa rikotaan yhteisön normeja
Pekka Hiltunen: Iso
Upeasti kirjoitettu kirja siitä, mitä oikeasti on olla
ylipainoinen ja taistella oikeuksistaan, läskeistä huolimatta. Kirjassa
rikotaan monellakin tasolla yhteisön normeja. Pienen laihduttajaryhmän säännöt
eivät vain mahdu päähenkilön päähän, eikä hän tajua myöhemmin vaieta myöskään poliitikon
järjestämässä ”läskivihakampanjassakaan”. Vaikuttava teos, joka yllätti minut.
https://lukutoukanluetutsivut.blogspot.com/2022/08/pekka-hiltunen-iso.html
33. Kirjan tapahtumat sijoittuvat Afrikkaan
Chimamanda Ngozi Adichie:
Purppuranpunainen hibiskus
Vaikuttava teos Nigerian sisällisodan aikaan
sijoittuen. Kambili on nuori tyttö, joka joutuu elämään julman ja sadistisen
saarnaajaisän kanssa, kunnes pääsee asumaan tädilleen vähäksi aikaa. Kambili
alkaa tajuta, ettei hänen kotielämänsä olekaan ihan normaalia. Julma, mutta
koskettava teos.
https://lukutoukanluetutsivut.blogspot.com/2022/09/chimamanda-ngozi-adichie.html
34. Kirjailijan nimessä on luontosana
Soile Jokiranta: Parempi
mies
Vanha kuukausittain ilmestyvä Timantti-pokkari.
Tusinatavaraa, romanttista hömppää. Ei edes kovin hyvä.
35. Kirjassa on oikeudenkäynti
Lewis Carroll: Liisan
seikkailut ihmemaassa
Klassikko, joka ei esittelyitä kaipaa. Silti onnistuin
kirjoittamaan siitä pisimmän blogipostaukseni tähän mennessä. Alkuperäisestä en
niin pidä kirjana, mutta maailma, jonka Carroll on luonut, on yksinkertaisesti
inspiroiva.
https://lukutoukanluetutsivut.blogspot.com/2022/12/lewis-carroll-liisan-seikkailut.html
36. Kirjassa seurataan usean sukupolven elämää
Tommi Kinnunen:
Neljäntienristeys
Yksi talo, yksi suku ja neljän sukupolven elämää.
Kirja alkaa kiehtovasti, kertoen kätilön tarinan. Yksinhuoltaja, kätilö, ja
nainen. Ei kovin helppo asema yhteiskunnassa. Kirja on hieno läpileikkaus sukupolvien
elämän eroihin ja Suomen yhteiskunnan historiaan. Alussa kirja oli todella kiehtova,
mutta mielestäni loppua kohden kävi tylsäksi. Kaikkiaan hyvä kirja kuitenkin.
https://lukutoukanluetutsivut.blogspot.com/2022/10/tommi-kinnunen-neljantienristeys.html
37. Kirjan kansi tai nimi saa sinut hyvälle mielelle
Kiyohiko Azuma: Yotsuba&!
7
Mielestäni hulvattoman hauska manga, joka kertoo
pienestä Yotsuba-tytöstä ja tämän kommelluksista. Äitinä osaan samaistaa tytön
kommellukset omaan lapseeni, joten se tuo lukemiseen vielä oman hauskuutensa. Kannessa
Yotsuba johdattaa lammaslaumaa jämäkästi eteenpäin. Sai minut hymyilemään ja
hyväntuuliseksi.
38. Kirjassa toteutetaan unelma tai haave
Barbie iskelmätähtenä
Nämä kirjat olivat jo silloin, kun olin itse pieni, ja
ovat olemassa yhä edelleen. Kirjastosta lainattu lapselle iltasaduksi, ja
lapsihan näitä rakastaa. Barbie unelmoi laulamisesta yhdessä kirjan päätähden
kanssa, ja kuinkas ollakaan, pääsee lavalle konserttiin laulamaan. Valitettavaa
näissä, että kirjailijaa ei kerrota.
39. Novellikokoelma
Taru Luojola & Tarja
Sipiläinen (toim.): Kumman rakas
Spefinovellien kokoelma. Kirjan aiheena on erilainen rakkaus,
ja novellit ovatkin hyvin erilaisia. Kokoelma, jossa oli muutama todella hyvä
novelli, mutta myös huonompiakin. Hyvä läpileikkaus erilaisiin spefi-maailmoihin.
https://lukutoukanluetutsivut.blogspot.com/2022/09/taru-luojola-tarja-sipilainen-toim.html
40. Kirja kertoo maasta, jota ei enää ole
Randall
Wallace: Taipumaton. Braveheart
Jos et leffana ole vielä nähnyt (tai vaikka olisitkin),
tämä kannattaa lukea kirjana. Vaikuttava teos kertoo urheista Skotlannin
klaaneista, jotka taistelevat William Wallacen johdolla isänmaansa vapaudesta.
Hieman väljästi tulkittu tähän kohtaan, mutta riittää minulle.
https://lukutoukanluetutsivut.blogspot.com/2022/12/randall-wallace-taipumaton.html
41. Sarjakuva tai kirja, joka kertoo supersankarista
Arina
Tanemura: Kamikaze Kaitou Jeanne 3
Vanhempi manga, jossa Jeanne on Jeanne D’Arcin
jälkeläinen. Hän taistelee pahaa vastaan, puolustaa ihmisiä ja taidemaalauksia.
Nuorten hömppämangaa, ei ihan minun omintani, mutta lukeehan tuota.
42. Kirjassa asutaan kommuunissa tai
kimppakämpässä
Beth
O’Leary: Kimppakämppä
Viihde- ja romantiikkakirja, jossa päähenkilö muuttaa
kimppakämppään, tai pikemminkin kimppasänkyyn, koska hänen on pakko paeta
edellistä henkisellä väkivallalla kyllästettyä parisuhdettaan. Mielestäni hauska
ja erilainen rakkaustarina, jossa paikoin mennään kyllä todella syvälle
rankkaankin aiheeseen.
https://lukutoukanluetutsivut.blogspot.com/2022/12/beth-oleary-kimppakamppa.html
43. Kirja sopii ainakin kolmeen haastekohtaan
Ennakkoarviointikirja,
jota ei ole vielä julkaistu
Sain arvioitavaksi uuden lasten/nuorten kirjan, jota
kirjailija vielä korjailee. Seikkailufantasia, joka onkin varsin erilainen kuin
ennen lukemani. Siinä myös yliluonnollisia voimia, joilla hallitaan eläimiä.
Mielenkiintoinen, odotan julkaisua innolla, että saan omaan hyllyyn. kirja sopisi
ainakin kohtiin 6, 7, 8, 13, 16, 20, 29, 30, 32, 34 ja 37. Postailen tästä
lisää, jahka se julkaistaan.
44. Kirjan nimessä on kaupungin nimi
Elizabeth
Adler: Monte Carlon jalokivet
Tämä oli sellainen viihderomaani, johon on yritetty
tuoda syvyyttä dekkarin tyyliin. En pitänyt oikeastaan ollenkaan. Oli tylsä ja jotenkin
naista halventava kirjoitustyyli. Ei uponnut minuun pätkääkään. Mutta tulipahan
luettua.
https://lukutoukanluetutsivut.blogspot.com/2022/01/elizabeth-adler-monte-carlon-jalokivet.html
45. Palkittu esikoisteos
Pekka
Hiltunen: Vilpittömästi sinun
Hyvä verrokki edelliseen kohtaan, sillä tämän on
kirjoittanut mies ja hänen naiskuvansa on upea. Kerta kaikkiaan ilo lukea näin
upeaa kuvausta naisista ja ylipäätään kirjakin oli todella loistava. Hieman
erilainen psykologinen jännäri, kuin mihin olen tottunut. Kaikin puolin mahtava
kirja! Kirjalle myönnettiin Vuoden johtolanka -palkinto sekä Kaarlen palkinto
2012.
https://lukutoukanluetutsivut.blogspot.com/2022/11/pekka-hiltunen-vilpittomasti-sinun.html
46. Kirjan kannen pääväri on punainen tai kirjan
nimessä on punainen
Neil
Patrick Harris: Taikajengi
Loistava lasten romaani, jossa on Harry Potter-henkistä
taianomaisuutta, vaikkakaan ei oikeaa taikaa. Taikatemppuja sen sijaan
paljonkin, ja myös sivuilla opetetaan niitä vähän tekemäänkin. Ihana kirja
ystävyydestä ja välittämisestä. Ja koska taikaa ja pelikortteja, myös Liisa ihmemaassa
tulee väistämättä mieleen ja kietoo lukijan entistä tiukempaan taianomaiseen
otteeseen. Oli pakko ostaa myös omaan hyllyyn!
https://lukutoukanluetutsivut.blogspot.com/2022/09/neil-patrick-harris-taikajengi-1.html
47. Kaksi kirjaa, joiden kirjoittajat…
Jean
Webster: Setä Pitkäsääri
Tähän kirjaan ihastuin heti. Vaikka nykypäivänä
luettuna tästä voisi löytää todella monta naisten asemaa ja vaikka mitä asiaa
kohtaan tapahtuvaa sovinismia ja paheksuttavaa, oli tässä silti jotain
herttaisen raikasta viattomuutta. Kirjeiden muodossa kerrottu kirja.
https://lukutoukanluetutsivut.blogspot.com/2022/02/jean-webster-seta-pitkasaari.html
48. …kuuluvat samaan perheeseen tai sukuun
Mark
Twain: Huckleberry Finnin seikkailut
Selvästi poikien seikkailukirja. Vanha klassikko,
jonka tunsin kyllä nimeltä. En pitänyt, mielestäni kirja oli tylsä ja sen
tapahtumat olivat jotenkin päättömiä, kuten poikalapsilla, joilta puuttuu kunnollinen
kasvatus. Sinältään siis onnistunut kuvaus Finnistä.
49. Kirja on julkaistu vuonna 2022
Emmy
Abrahamson: Kuinka rakastua mieheen joka tulee puskista
Päähenkilö rakastuu mieheen, joka on koditon.
Mielestäni ajatuksia herättävä teos, joka perustuu vielä tositapahtumiin. Pistää
ajattelemaan, että tämä on oikeasti ollut jonkun arkea. Ja Suomessakin on
tälläkin hetkellä aika monta ihmistä ulkona, ilman yöpaikkaa. Kirja oli
muutenkin mukava ja viihdyttävä lukea, romantiikkaa ja viihdettä.
https://lukutoukanluetutsivut.blogspot.com/2022/01/emmy-abrahamson-kuinka-rakastua-mieheen.html
50. Kirjaa on suositellut kirjaston työntekijä
Sayaka
Murata: Lähikaupan nainen
Tämä kirja oli viihdyttävä ja kevyttä luettavaa, josta
tuli hyvä mieli. Kirja kertoo naisesta, joka on ikänsä työskennellyt
lähikaupassa, eikä oikeastaan muuta haluaisikaan. Kaikessa kepeydessään on
samalla kannanotto yhteiskunnan asettamille vaatimuksille ja säännöille.
Suosituksen pongasin: https://kirjasto.one/kirjalista/index.php.
Sivusto on kirjastoammattilaisten kokoamia kirjalistoja täynnä, josta voi omiin
toiveisiinsa etsiä sopivia kirjasuosituksia. Tämä kirja löytyi listalta ”Lukemista
kiireisille”.
https://lukutoukanluetutsivut.blogspot.com/2022/08/sayaka-murata-lahikaupan-nainen.html
Kommentit
Lähetä kommentti